Una amistad intelectual y espiritual en clave «euroamericana»: Alberto Methol Ferré y Jean-Baptiste Lassègue OP
Files in this item

There are no files associated with this item.

                       
Ver texto completo
                       
Compartir
Exportar citas
Exportar a Mendeley
Estadísticas
En
Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; Núm. 18 (2025): Antihéroes: nuevas narrativas para los tiempos postheroicos; e183
Editor
Universidad de Montevideo. Facultad de Humanidades y Educación
Notas
In 1966, the Dominican friar Jean-Baptiste Lassègue-Molères arrived in Montevideo as a new member of the community of friars from Toulouse, established in Montevideo since 1953 and undergoing a process of renewal. Father Lassègue forged strong friendships and created a welcoming environment for a group of Uruguayan lay people with strong intellectual and spiritual concerns. Alberto Methol Ferré was one of them. The relationship between Jean-Baptiste Lassègue and Alberto Methol Ferré was founded on shared concerns, such as Methol’s spiritual quest, and Lassègues’s interest in deepening his understanding of Latin American identity. It also involved, for the first one, a new perspective on Latin America; for the second, the renewed commitment to Christianity, that is that of a mature spirit. Both agreed on the appreciation of Iberian culture as an element of Latin American identity; the interest in defending the poorest; the rejection of the «Marxistization» of Latin American theology; and the goal of rebuilding the «Patria Grande». The documentary corpus of this study comes from the Dominican Archives of the Province of Toulouse and the Dominican Archives of the Province of France, Paris; the Archive of the Ecclesiastical Curia of Montevideo; and the Alberto Methol Ferré Archive, Centro de Documentación y Estudios de Iberoamérica, de la Universidad de Montevideo, Uruguay.

En 1966 el dominico Jean-Baptiste Lassègue-Molères llegó a Montevideo como nuevo integrante de la comunidad de frailes de Toulouse, instalada en Montevideo desde 1953 y en proceso de renovación. Lassègue labró sólidas amistades y creó un ambiente de acogida para un grupo de laicos uruguayos, de fuertes inquietudes intelectuales y espirituales. Alberto Methol Ferré fue uno de ellos. La relación entre Jean-Baptiste Lassègue y Alberto Methol Ferré -fundada en inquietudes comunes- implicó, para el primero, una nueva mirada hacia América Latina; para el segundo, el compromiso renovado con el cristianismo, el del espíritu maduro. Ambos coincidieron en la valoración de la cultura ibérica como elemento de la identidad latinoamericana; el interés por la defensa de los más pobres; el rechazo de la «marxistización» de la teología latinoamericana; y el objetivo de reconstrucción de la «Patria Grande». El corpus documental de este estudio proviene de los Archivos Dominicanos de la Provincia de Toulouse y de los Archivos Dominicanos de la Provincia de Francia, París; del Archivo de la Curia Eclesiástica de Montevideo y del Archivo Alberto Methol Ferré, Centro de Documentación y Estudios de Iberoamérica de la Universidad de Montevideo, Uruguay.

Em 1966, o dominicano Jean-Baptiste Lassègue-Molères chegou a Montevidéu como novo membro da comunidade de frades de Toulouse, estabelecida em Montevidéu desde 1953 e em processo de renovação. Lassègue construiu fortes amizades e criou um ambiente acolhedor para um grupo de leigos uruguaios, com fortes preocupações intelectuais e espirituais. Alberto Methol Ferré foi um deles. A relação entre Jean-Baptiste Lassègue e Alberto Methol Ferré - fundada em inquietações comuns, na busca espiritual de Methol e no interesse do dominicano em aprofundar a compreensão da identidade latino-americana - implicou, para o primeiro, um novo olhar sobre a América Latina; para o segundo, o renovado compromisso com o cristianismo, o do espírito maduro. Ambos concordaram na valorização da cultura ibérica como elemento da identidade latino-americana; o interesse em defender os mais pobres; a rejeição da «marxistização» da teologia latino-americana; e o objetivo de reconstruir a «Pátria Grande». O corpus documental deste estudo provém dos Arquivos Dominicanos da Província de Toulouse e dos Arquivos Dominicanos da Província de França, Paris; do Arquivo da Cúria Eclesiástica de Montevidéu e do Arquivo Alberto Methol Ferré, Centro de Documentación y Estudios de Iberoamérica, de la Universidad de Montevideo, Uruguay.